لزوم تبیین منویات رهبری در حوزه کانون های فرهنگی هنری|مساجد بدون کتابخانه کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهند
لزوم تبیین منویات رهبری در حوزه کانون های فرهنگی هنری|مساجد بدون کتابخانه کارکرد اصلي خود را از دست مي‌دهند

لزوم تبیین منویات رهبری در حوزه کانون های فرهنگی هنری|مساجد بدون کتابخانه کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهند

مومنی برلزوم تبیین موشکافانه منویات رهبری پیرامون فعالیت کانون های فرهنگی هنری باهمکاری بسیج در مساجد تاکید کردو گفت: رهبری دربحث کتابخوانی تاکید داشتند که عملا شاهد ناکارآمدی این کانون ها در حوزه کتابخانه های مساجد هستیم و از منویات معظم له غفلت شد.
شناسه خبر : 1222739 تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۱ زمان انتشار : ۱۹:۱۰

خبرگزارش شبستان- استان مازندران؛ مساجد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین یادگاران پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) نقش پررنگی در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و به نتیجه رسیدن جنگ تحمیلی داشته‌اند و امروزه هم شاهد نقش پویا و اثرگذار این پایگاه‌های دینی در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی هستیم و حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و ترویج فرهنگ ایثار، نوع‌دوستی، جهاد، مواسات و همدلی در دستگیری از هم نوعان، پشتیبانی از جبهه مقاومت، پشتیبانی از جبهه مقابله با کرونا  و... نیز مرهون نقش محوری مساجد است.


متعاقب مأموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در هجدهم اسفندماه 1371 به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ارائه طرح‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی محول کرد، کانون‌های فرهنگی و هنری در جوار مساجد تشکیل شدند که امروز بعد از بیست‌وچند سال مأمن امنی از منظر خانواده‌ها جهت حضور فرزندانشان در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، هنری، کتابخانه ای، آموزشی، قرآنی و ورزشی بشمار می‌روند.


ساماندهی مساجد و کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با مدیریت صحیح با بهره‌مندی از نیروهای جوان، تحصیل‌کرده و نخبه ضرورت انکارناپذیری است که باید برای پویایی هرچه بیشتر این پایگاه‌های دینی موردتوجه باشد.


همگان یاد داریم رهبر معظم انقلاب در روز ۱۹ مهر سال ۱۳۹۱ در خراسان شمالی فرمودند: من سفارش می‌کنم که کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را فراموش نکنید، البته با همکاری بسیج. بد است که بین روحانی مسجد و بسیج مسجد اختلاف به وجود بیاید. با همکاری بسیج این کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را مؤثر کنید. برایش کار کنید. بنشینید فکر کنید، مطالعه کنید و سخنی که متناسب با نیازِ آن جوانی است که آنجا حضور پیدا می‌کند، فراهم کنید. مطالعه کنید. کتاب‌هایی وجود دارد که می‌شود از این کتاب‌ها استفاده کرد. کتاب‌هایی هست، بروید بپرسید، تحقیق کنید از کسانی که اهلش هستند. خودتان را مجهز کنید. مسلح کنید به سلاح معرفت و استدلال. بعد به کانون‌های فرهنگی هنری بروید و پذیرای جوان‌ها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید. پس از انتشار این منویات معظم له تااندازه‌ای به تحقق توسعه فعالیت های مسجدی با محوریت و هم افزایی کانون های فرهنگی هنری با پایگاه بسیج و رشد کمی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد امیدوار شدیم هر چند در برخی از شهرها و روستاها به جهت سنگ اندازی برخی فعالین مسجد به ویژه هیات امنا جوانان فعال در کانون های مساجد برای انجام امورات فرهنگی، دینی و ... دچار چالش هایی هستند چرا که متاسفانه منویات معظم له در حوزه کانون ها همانند دیگر منویات ایشان مورد کم لطفی قرار گرفته است.


به همین منظور علیرضا مؤمنی خنکدار، عضو کانون فرهنگی هنری اخلاص مسجد امیرالمؤمنین (ع) شهرستان قائم‌شهر در گفتگویی پیرامون اهمیت توجه به منویات رهبری در بحث تقویت کانون های مساجد با همکاری بسیج به سؤالات خبرنگار خبرگزاری شبستان  در ساری پاسخ داد که از نظرتان می گذرد:


*کانون های مساجد چقدر نزدیک شده‌اند به آن چیزی که رهبر معظم انقلاب از این پایگاه‌ها  توقع دارد؟

فاصله زیادی بین فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد با منویات مقام معظم رهبری در حوزه پویایی این کانون های با همکاری بسیج مشاهده می شود. چرا که اختلافات بیشماری با پررنگ شدن نقش کانون های فرهنگی هنری در برخی از مساجد محوری ایجاد شده و دیگر این که در راس امور یک لجام گسیختگی ایجاد کرده اند. اساسنامه ای که برای کانون های مساجد نوشته اند به نوعی از نظر توزیع بودجه های فرهنگی دست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور بسته است و این امر ضربات زیادی را وارد کرده است و از سوی دیگر بحث هماهنگی های لازم بین ستاد و در شورای راهبردی دیده نمی شود.


*فعالیت کانون‌های مساجد برای رسیدن به خواسته و توقع رهبری را چگونه ارزیابی می کنید؟
عملا فعالیت میدانی در کانون های مساجد برای تحقق منویات رهبری مشاهده نمی شود و اگر هم مسجدی فعالیت می کند بصورت خودجوش است چرا که ابلاغی و بخشنامه ای در این حوزه دیده نشده است. رویداد فهما نیز تقریبا برچیده شده و به نوعی بی برنامه گی و بینظمی را این روزها شاهدیم که به پیکره کانون هایفرهنگی هنری مساجد ضربه می زند و اصل حقوقی ستاد مساجد را زیر سوال می برد.


*آیا کانون‌ها توانسته‌اند به نقطه مطلوب خود برسند؟

در طول سال هایی که از عمر کانون های فرهنگی هنری مساجد می گذرد اقدامات خوبی از جمله ایجاد سامانه بچه های مساجد صورت گرفته بود که مطمئنا با نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. امید داریم با تشکیل کارگروه هایی در استان ها و با همفکری با کارشناسان استان های کشور مشکلات ستاد مساجد مرتفع شده و شاهد ارتقای فعالیت کانون های مساجد باشیم. مثل اینکه برای این حوزه هم برنامه ای وجود ندارد و عملا کار کانون ها به نوعی به بن بست رسیده است.


* اگر نسبت به پیام رهبری غافل شویم چه اتفاقی برای کانون‌های مساجد خواهد افتاد؟
اینکه هر ساله در سالروز ایراد سخنرانی از سوی رهبری در بجنورد خراسان شمالی پیرامون کانون های فرهنگی هنری مساجد مانور دهیم شایسته تحسین است اما اینکه با اصل پیام به صورت موشکافانه برخورد شود مهم تر است به طور نمونه کتاب و کتابخوانی در طول سال ها آنگونه که باید به واقع اتفاق می افتاد صورت نگرفت چنانچه شاد پس رفت کتابخانه های مساجد بوده ایت به طوریکه ستاد هماهنگی مساجد کشور کتاب های آموزشی تاریخ گذشته را بین کانون های فرهنگی هنری در استان ها توزیع می کند و این نشان دهنده این است که حتی نگاه ستاد به بحث کتاب و کتابخوانی و بروز شدن آنها و حمایت از این حوزه پس رفت عجیبی داشته است.


* کانون فرهنگی هنری تراز چه کانونی است از نظر شما؟
با بیان اینکه شخصا براین باور معتقدم که کانون های فرهنگی هنری باید جدایی از مساجد و پایگاه های بسیج دیده شوند، پایگاه های بسیج فعالیته ای سخت افزاری را در مساجد پیگیرند و کانون های فرهنگی هنری می توانند فعالیت های نرم افزاری شامل آموزش مدیران کانون ها، ائمه جماعات و مردم را پیگیر باشند و حخمایت از قشر هنری شامل گروه های سرود، تواشیح  و... را در دستور کار داشته باشند.ابلاغی کردن برنامه ها صرف فقط رساندن به کانون ها ما را از کانون های فرهنگی هنری مساجد دور می کند. معتقدم فقط ابلاغ برنامه کفایت نمی کند درصورتیکه می شود از طریق صندوق هنرمندان بیمه مدیران مسئول کانون های مساجد و کتابداران کتابخانه های مساجد را پیگیر بود تا انگیزه برای فعالیت بهتر  در جوار مساجد در افراد ایجاد شود.

 

پایان پیام/ 286